Wat is rethinking en wanneer gebruik je het?

In een snel veranderende wereld is wendbaarheid inmiddels steeds meer een norm geworden. We nemen het op in onze bedrijfsplannen, we besteden er steeds meer tijd aan in onze gesprekken en we introduceren nieuwe structuren die er een betere invulling aan geven.

Toch heerst nog altijd de vraag hoe we op ons werk nou beter in staat zijn om ook ruimte te geven aan het daadwerkelijk wendbaar zijn in mindset en gedrag. Het opleveren van een waardevol product of dienst staat hierbij altijd centraal. Daarom vergt het extra uitdaging om deze 2 variabelen – wendbaarheid en waarde – continu te balanceren. 

De wendbare mindset

De wendbare mindset is er eentje die open staat voor verandering. De mindset die ondanks alle beperkingen toch de mogelijkheden ziet om kleine stappen te zetten. Tegelijkertijd is het een mindset die daar zijn grenzen in kent, niet met alle winden meewaait en continue beseft waar de toegevoegde waarde zit.

Door de vraag te stellen waar de echte behoefte zit, welke urgentie er daadwerkelijk onderliggend belangrijk is en te kijken naar duurzame waarde, voorkom je dat je in te snelle oplossingen denkt die mogelijk juist schadelijker zijn voor de toekomst (en tot nieuwe problemen leiden).

Als we kijken naar een wendbare mindset, wordt er veelal gerefereerd naar de stroming van positieve psychologie, waar we kijken naar de growth mindset en de waarderende factoren. Waar ligt onze cirkel van invloed en waar zit de eerste actie? Wat kun je wél doen? 


Signalen die aanduiden dat het tijd is voor rethinking

We kennen ze allemaal, de dichte deuren, de showstoppers, de energielekken. Precies daar begint het! Zolang je je bewust bent dat dit slechts perspectieven zijn die men hanteert richting een bepaald onderwerp, hebben we ook de keuze van perspectief te veranderen. Immers is het verhaal altijd datgene wat je jezelf vertelt.

Enkele argumenten die je voortaan kan herkennen als startpunt voor ‘rethinking’:  

  • Dat werkt hier toch niet 
  • Dat is niet wat mijn ervaring laat zien 
  • Dat is te ingewikkeld; laten we het niet overdenken 
  • Zo hebben we het altijd gedaan 

Ook hier heb je altijd een keuze: gaan we voor de dichte deur óf gaan we op zoek naar de deuren die al op een kiertje staan? Stel bijvoorbeeld eens de vraag: wat zien we over het hoofd?

"RETHINKING is a skill set, but it's also a mindset. 

We already have many of the mental tools we need. 
We just have to remember to get them out of the shed and remove the rust."

Rethinking als kracht om wendbaarheid te verhogen

Rethinking is een mindset om bepaalde zaken te ‘heroverdenken’ en daarnaast ook de kracht om hieruit tot daadwerkelijke actie over te gaan. Dit begint bij de overtuiging dat je nog altijd meer niet weet dan wel. In zijn boek ‘Think Again’ van Adam Grant verwijst hij naar de verschillende stadia van ‘niet weten’ tot aan ‘daadwerkelijk weten’. Deze is simpelweg onder te verdelen in de grootste cirkel – dat wat wij niet weten, tot aan de kleinste cirkel – dat wat wij weten te weten.  

Rethinking

Een leuke oefening om met je team te doen is een onderwerp pakken en te reflecteren op elk van de 4 niveaus. Laat elk individu hier zelf op reflecteren en met de groep delen. Waar zitten de eerste stappen naar actie?

Een voorbeeld van rethinking

Om een voorbeeld te geven, je wilt een vakantie boeken:

Als jarenlange vakantieganger voel jij je volledig expert in ‘het op vakantie gaan.’ Je weet precies waar je je hotel wilt boeken, je weet waar je moet kijken voor het best passende vliegticket en je weet ook precies hoeveel dagen je nodig hebt op de locatie zelf.

Tijdens het plannen zie je echter dat de prijzen flink gestegen zijn, je moet opeens een aanbetaling doen en er zit een deadline op het bevestigen van je boeking. Direct merk je in je stemming dat het plezierige gevoel van vakantie uit je lichaam wegebt.

Je besluit iets anders te gaan doen en er later op terug te komen. ‘s Avonds heb je afgesproken met je vriendin die jou enthousiast vertelt over haar leven als klimaatactiviste. Ze vertelt je nieuwe informatie die je nog niet wist en die merkbaar iets bij je los maken.Eerst ga je nog de discussie aan met tegenargumenten maar na een nacht slapen is je standpunt toch echt veranderd. Je wilt ‘s avonds weer een nieuwe poging doen om je vakantie te boeken.

Zodra je de bestemming googled komen in jouw blikveld allerlei duurzame alternatieven voor je oorspronkelijke idee. Kostentechnisch ben je evenveel kwijt, maar je krijgt er veel meer voor terug – je gaat ‘s avonds je eigen eten koken met lokale groenten die je overdag zelf gezocht hebt. Het vervoer is niet meer per vliegtuig maar met de waterstofboot, die ook nog eens een tussenstop maakt op die ene plek waar je eigenlijk altijd al heen wilde. Je boekt en gaat een onvergetelijke reis tegemoet.

In dit voorbeeld zie je wat een shift in mindset en gedrag teweeg kan brengen door datgene te activeren wat je nog niet weet. Dit proces kan in tijdsduur voor ieder verschillen, echter hoe bewuster je ervoor open staat, hoe sneller je het in je voordeel kan laten werken. Was je de discussie met je vriendin aan blijven gaan, dan was jij in jouw weerstand blijven hangen en had je daarmee slechts het ego gevoed om gelijk te halen. Door juist haar argumenten te overwegen en als opening te laten gelden voor wat je nog niet wist, kom je dichterbij de daadwerkelijke behoeftes.

"Listen to ideas that make you think hard,
not just opinions that make you feel good"

Rethinking bewust inzetten

Omdat een deel van Rethinking gaat over mindset, kun je een shift al eenvoudig bereiken door slechts bewustwording te creëren. Zodoende kan je in conversaties al kleine facetten hiervan gebruiken. Als je echter groots wilt aanpakken, waarbij Rethinking echt onderdeel is van de cultuur, kun je werken met een scorecard. Deze geeft weer in welke mate de outcome van de beslissing positief/negatief is en in welke mate het besluitvormingsproces oppervlakkig/diep is geweest. De kwadranten geven weer hoe je de situatie kan benoemen. 

De scorecard laat zien dat er altijd een outcome is die waarde toevoegt als we het besluitvormingsproces dieper vormgeven. Daar waar de uitkomst negatief is en waar we wél een diepgaander besluitvormingsproces zijn ondergaan, noemen we een experiment en dit heeft dus toegevoegde waarde. We weten immers van de outcome en het proces te leren dus nemen we dat mee in het vervolg (lerende mindset). Daar waar de uitkomst positief is en waar een diepgaander besluitvormingsproces heeft plaatsgevonden, noemen we een verbetering.

Aan de hand van de uitkomst van een besluit (positief of negatief) en het niveau van je beslissingsproces (oppervlakkig of diepgaand) kun je bepalen hoe je de uitkomst van een keuze ziet: als geluk, faal, verbetering of experiment.

Meer leren over innovatie?

Bekijk dan ons trainingsaanbod. De competenties nieuwsgierigheid, creativiteit, en teamwork dragen aantoonbaar bij aan de innovatiekracht van teams. Daarom richting wij onze dienstverlening op deze competenties. In onze innovatie training leiden we je op tot all-round innovatie expert.

missie unicorn hub

Wij bieden trainingen aan die je in staat stellen zelfstandig te innoveren