Wat is procesoptimalisatie?

Wanneer men aan innoveren denkt, wordt vaak gedacht dat je het nieuwe internet of de nieuwe PC moet uitvinden. Zo ver hoef je eigenlijk helemaal niet te gaan. Innovatie neemt verschillende vormen aan. De mate van innovatie hangt af van de doelen die je hebt gesteld. Innoveren en continu blijven ontwikkelen is relevant voor elk product. Stel je voor wat er gebeurd zou zijn als Apple niet was gaan optimaliseren en de iPhone niet continu had verbeterd. Apple was dan waarschijnlijk niet uitgegroeid tot het bedrijf dat het nu is. Het is voor elk bedrijf belangrijk dat er een mate van innovatie en procesoptimalisatie aanwezig is. Hoe groots je dat aanpakt, ligt aan wat je wilt bereiken. In dit blog bespreken we de verschillende intenties van productgroei.

Wat is innoveren?

Innoveren is het op de markt brengen van producten die nieuw en waardevol zijn. Het begint met het hebben van een creatief idee die je vervolgens uitwerkt tot een product of dienst. Innovatie komt voor in verschillende mate van nieuwigheid en impact. Wij verdelen dit in de Innovation Matrix en onderscheiden 4 innovatiesoorten: disruptief, radicaal, behoudend en incrementeel.

Innovatie_Matrix

Disruptieve en radicale innovaties hebben een hoge mate van vernieuwing. Hierbij kun je denken aan het uitbrengen van innovaties zoals het internet, streamingsdiensten of de PC. Dit zijn grootse innovaties die veel tijd en inspanning vereisen. Je bepaalt dan een BHAG (Big Hairy Audacious Goal) welke richting geeft voor een innovatie met veel impact met een duurzaam langetermijn resultaat. Ook sociale innovaties kunnen veel impact maken en lossen een maatschappelijk thema op of dragen bij aan het verhelpen hiervan.

Het aan de slag gaan met innovatie is geen vooraf uitgestippeld plan. Innovatie komt het best tot hun recht wanneer je dit iteratief aanpakt. Natuurlijk zijn het hebben van een doel en een idee wel vereisten. Je beperkt echter je eigen gedachtegang wanneer je de innovatie van A tot Z hebt uitgedacht. Het is daarom goed om tussentijds te testen en te valideren of je innovatie nog wel aan de gestelde eisen en kaders voldoet. Je wilt natuurlijk voorkomen dat bij de final test ineens blijkt dat je functies niet werken. Dit is zonde van alle middelen en alle inspanningen.

Wat is optimaliseren?

Innoveren kan ook op kleinere schaal plaatsvinden. Dit heet ook wel optimaliseren en valt onder behoudende of incrementele innovatie. Ondanks dat dit een lagere mate van nieuwigheid heeft, is het niet minder belangrijk. Dit is zojuist toegelicht met het scenario van Apples’ bekendheid. Het is voor bedrijven evenzo belangrijk om te blijven optimaliseren als het uitbrengen van nieuwe producten. Het continu blijven verbeteren is daarmee een belangrijk onderdeel van innovatie in combinatie met product of procesoptimalisatie. Door je als organisatie actief bezig te houden met optimaliseren, blijf je namelijk relevant voor je doelgroep.

Optimaliseren is het aanbrengen van verbeteringen aan een bestaand proces, product of dienst, om het zo efficiënt mogelijk te maken. Het doel is om de best mogelijke resultaten te bereiken door de beschikbare middelen op de meest effectieve manier te gebruiken. Door dus slimmer met bestaande middelen aan de slag te gaan, maximaliseer je het resultaat.

Er zijn verschillende tools die je kunt inzetten om desgewenst resultaat te behalen. Bijvoorbeeld met de SCAMPER methode, die benadert een bepaald vraagstuk vanuit 7 provocatieve lenzen om het zo te optimaliseren. SCAMPER is een acroniem dat staat voor: substitute, combine, adjust, modify, put, erase and reverse. Klik hier voor meer informatie over de SCAMPER methode.

Wat is het verschil tussen innoveren en optimaliseren?

Het verschil tussen innoveren en optimaliseren ligt vooral in de mate van vernieuwing die plaatsvindt. Innovatie gaat over het op de markt brengen van een nieuw product of dienst en vervolgens kun je dit proces optimaliseren en zo efficiënt mogelijk maken. Dit kan vele vormen aannemen, zowel direct als indirect. Denk hierbij aan het optimaliseren van de chip in je mobiele telefoon om sneller informatie te verwerken of aan het optimaliseren van het productieproces om de telefoon sneller en goedkoper te produceren. Beide vormen van product- en procesoptimalisatie leiden ertoe dat het product is verbeterd en vergroten de kans op het behoud van de doelgroep.

In het kort

Optimalisatie en innovatie zijn onmisbare elementen voor elk bedrijf dat wil groeien en relevant wil blijven in een dynamische markt. Terwijl innovatie zich richt op het introduceren van nieuwe en waardevolle producten of diensten, draait optimalisatie om het verbeteren van bestaande processen en producten om maximale efficiëntie en effectiviteit te bereiken. Beide processen zijn cruciaal; innovatie zorgt voor baanbrekende vooruitgang en nieuwe marktkansen, terwijl optimalisatie de kwaliteit en prestaties van bestaande producten en diensten verbetert. Door een balans te vinden tussen deze twee benaderingen, kunnen bedrijven zowel hun innovatievermogen als hun optimalisatiepotentieel maximaliseren, wat leidt tot duurzame groei en succes.

Meer leren over innovatie?

Bekijk dan ons trainingsaanbod. De competenties nieuwsgierigheid, creativiteit, en teamwork dragen aantoonbaar bij aan de innovatiekracht van teams. Daarom richting wij onze dienstverlening op deze competenties. In onze innovatie training leiden we je op tot all-round innovatie expert.

missie unicorn hub

Wij bieden trainingen aan die je in staat stellen zelfstandig te innoveren