Stel je voor dat je een geweldig creatief idee hebt. Hoe zorg je ervoor dat je dit zodanig overbrengt dat anderen direct begrijpen wat je bedoelt? Je kunt dit doen door je gedachte op papier te zetten, hiermee geef je je idee meer vorm en maak je het concreet. Door het beeldend te doen, versterk je dit effect helemaal. Dankzij het visualiseren van je creatieve ideeën, kun je jouw teamleden, publiek en andere stakeholders duidelijker en sneller meenemen in je gedachten. Dit komt ten goede aan de samenwerking en uiteindelijk het opgeleverde werk.
Wat is visualiseren?
Visualiseren stelt je in staat bepaalde gedachten om te zetten naar een beeld. Door een visualisatie te maken, breng je je eigen gedachten gemakkelijker over op anderen, met zoveel mogelijk beperking van ruis. Je bent er vast mee bekend dat een beeld meer zegt dan duizend woorden.
Stel je eens voor, je vertelt een groep mensen over een recente gebeurtenis in het bos. Dit gaf je het idee om een muursticker te maken van een boom. Je beschrijft aan je ontwerpteam hoe deze boom eruitziet en waar deze staat. Verder vermeld je dat het momenteel herfst is en de groene bladeren langzaam in kale takken veranderen. Als laatste zeg je dat de boom ergens in een bos staat. Dit is alle informatie die je hen geeft.
Daarna vraag je het team om jouw omschrijving van de boom te tekenen. Je zult zien dat elk individu een ander ontwerp maakt. Zo ontvang je bijvoorbeeld verschillende soorten bladeren, stammen en kleuren bladeren. Daarnaast tekent de een vijf bomen voor het bos, terwijl iemand anders zes of zeven bomen tekent voor het bos. Desondanks dat elke ontwerper dezelfde informatie heeft gehoord, leidde dit tot verschillende interpretaties. Nu is dit slechts een voorbeeld van een ontwerp, maar op grote schaal kan dit een cruciale impact hebben.
Als er veel ruimte is voor interpretatie, kan dit leiden tot het verkeerd begrijpen van een belangrijke boodschap en onjuistheden veroorzaken. Bij het uitbrengen van een nieuwe innovatie wil je dat natuurlijk voorkomen. Door je eigen creatieve gedachten visueel te maken, zorg je ervoor dat je jouw gedachten op de juiste manier bij je doelgroep, teamleden, investeerders of eindgebruikers overbrengt.
De voordelen van visualiseren
Het visueel maken van je eigen gedachten biedt vele voordelen:
- Je kunt op een effectieve manier je boodschap overbrengen. Met een beeld kun je in één keer een heel verhaal laten zien. Je kunt dit in één overzicht doen. Met een visueel beeld kun je effectiever en overzichtelijker je boodschap overbrengen bij je publiek of doelgroep, zodat belanghebbenden makkelijker kunnen zien wat je bedoelt met jouw boodschap.
- Je boodschap wordt concreter. Met beeld neem je eventuele twijfels weg door een bepaald beeld te tonen. Mensen focussen zich op dat beeld en dat roept bepaalde associaties op die ze met elkaar verbinden. Je maakt dus een geheel van je boodschap.
- Je boodschap blijft langer hangen. Het is makkelijker om een beeld voor ogen te houden waarop alle informatie staat dan een presentatie van 30 slides woord voor woord te herhalen.
- Een beeld raakt emoties, zintuigen en stimuleert empathie. Het gebruik van visuele beelden bij een presentatie spreekt verschillende zintuigen aan. Zo horen belanghebbenden niet alleen je boodschap, maar zien zij het ook. Hierdoor kun je meer binding bij je publiek oproepen.
- Je kunt makkelijker feedback krijgen. Doordat een beeld een concretere boodschap overbrengt, kun je gerichter feedback ontvangen. Mensen kunnen omcirkelen, aankruisen en selecteren waar ruimte voor verbetering ligt. Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken om een volgende iteratie van je idee vorm te geven, waarmee je een beter eindresultaat kunt leveren.
- Je komt zelf makkelijker tot verbeterpunten. Door je eigen gedachten te visualiseren, kun je zelf ontdekken dat een bepaald idee niet geschikt is en waar er ruimte voor verbetering ligt. Door je eigen ideeën uit te werken, kun je makkelijk je eigen creativiteit stimuleren. Zo maak je meer ruimte in je hoofd en kun je nieuwe associaties maken.
Visualiseren kun je op verschillende manieren doen
Je kunt op verschillende manieren een gedachte of boodschap visueel maken. Dit hangt af van het soort informatie. Wil je meer feitelijke informatie zoals onderzoeksresultaten of financiële cijfers presenteren, dan heb je veel aan histogrammen, pie-charts of lijndiagrammen.
Wil je de flow van een gedachtegang weergeven? Denk dan aan een mindmap.
Wil je tot de verbeelding spreken, emoties oproepen en mensen inspireren? Denk dan aan het visualiseren van realistische situaties die herkenning en empathie benadrukken.
- Denk bijvoorbeeld aan het maken van storyboards, waarin je een heel scenario van A tot Z kunt weergeven en eenvoudig een heel verhaal vertelt in slechts acht beelden.
- Ook kun je gebruik maken van bewegende beelden om in slechts enkele seconden een gebeurtenis te tonen. Het doel hiervan is dat men zich eenvoudig kan verplaatsen in een bepaalde situatie. Neem bijvoorbeeld de reclame van Snickers. In één van hun reclames zie je een persoon die chagrijnig is. Nadat diegene een Snickers eet, is hij weer vrolijk en voelt zich beter. De makers van deze reclame willen het idee overbrengen dat je je goed voelt na het eten van een Snickers, omdat deze energie bevat. Zij brengen deze boodschap over door een herkenbare situatie te schetsen van iemand die honger heeft en energie nodig heeft.
- Visualiseer een geschreven of gesproken idee op 8 verschillende manieren met de Crazy 8’s. Hoe werkt dit? Vouw een A4’tje drie keer dubbel zodat je 8 kleine vakjes hebt. Neem voor elk vakje maximaal 1 minuut de tijd om je idee op een andere manier vorm te geven of uit te beelden. Dit vormt een mooie basis voor verdere uitwerking en associaties.
In het kort
Visualiseren is het vertalen van een gedachte naar een concreet beeld. Door zaken te visualiseren wordt het voor anderen en jezelf makkelijker om je idee of gedachte te begrijpen. Als je teamleden, publiek of andere stakeholders een beeld krijgen, geeft dit hen overzicht en begrijpen ze het geheel beter. De kans dat iets overkomt zoals het bedoeld is, wordt hierdoor groter. Tevens wakkert het visualiseren van je gedachten creativiteit in grote mate aan. Ook kun je makkelijk feedback geven en ontvangen wanneer je iets visueel hebt gemaakt. Kortom, haal de stiften uit de kast en probeer wat vaker je informatie te visualiseren. En ervaar zelf hoe de voordelen hiervan werken.