Het effect van de storytelling methode op innovatie

Hoe overbrug je het nu gat tussen abstracte creatieve ideeën en concrete toepasbare innovatie? Of je nu een baanbrekende technologische innovatie op de markt wilt brengen of een sociale innovatie, het is van belang dat je de doelgroep naar je product of dienst trekt. Hoe krijg je je publiek vervolgens loyaal aan je innovatie? Het begint bij het helder en overtuigend opschrijven van je eigen verhaal. De storytelling methode helpt bij het duidelijk overbrengen van je innovatie idee en richt zich op het formuleren van de “waarom” van je innovatie met blijvende impact.

Wat is storytelling?

Storytelling is het gebruik maken van verhalen om je boodschap over te brengen. Deze methode wordt vaak ingezet om kennis te delen, mensen te inspireren of hen te overtuigen. Een verhaalvorm heeft namelijk de kracht om langer en beter te worden onthouden door luisteraars. Belangrijk is dat het verhaal een specifiek publiek aanspreekt, emoties oproept en ideeën of ervaringen deelt.

De storytelling methode is een eeuwenoude manier om informatie te delen en wordt nog steeds gebruikt om een boodschap over te brengen. Sterker nog, in de huidige bedrijfsvoering is storytelling een veelgevraagde vaardigheid. Des te meer reden om de storytelling methode goed toe te passen.

Waarom is storytelling effectief?

Storytelling is een effectieve methode omdat het zorgt voor emotionele verbinding, het herkenbaarheid oproept en complexe informatie behapbaar maakt. Volgens neuro-econoom Paul Zak heeft het horen van verhalen een neurologische impact op onze hersenen. Zo wordt cortisol aangemaakt op spannende momenten, wat zorgt voor extra focus. Verder wordt oxytocine aangemaakt, wat het gevoel van inleving en empathie verhoogt.

Emotionele verbinding

Bij het vertellen van een verhaal wordt ingespeeld op de emoties van het publiek. Denk maar eens aan het horen van een goed verhaal. De verteller vertelt vol passie en overtuiging over iets wat hij/zij heeft meegemaakt. Er is dan een grote kans dat het verhaal voldoende elementen bevat die een bepaalde emotie oproepen. Wat is jou hiervan bijgebleven? Welke emoties voelde je? Met het maken van emotionele verbinding wordt informatie langer in het geheugen opgeslagen waardoor er een associatie ontstaat tussen de informatie en je eigen emotie.

Complexe informatie wordt vergemakkelijkt

Het is makkelijker voor onze hersenen om ‘simpele’ informatie op te slaan. Door met storytelling een complex vraagstuk in begrijpelijke taal uit te leggen, neemt de kans op het onthouden van de boodschap toe.

Herkenbaarheid

Verhalen gaan vaak over herkenbare situaties en zijn meestal afgestemd op de doelgroep. Hierdoor is de kans groot dat zij zich zullen herkennen in de situatie, bijvoorbeeld doordat ze iets vergelijkbaars hebben meegemaakt of dezelfde lastige situatie ervaren. Het is daarom altijd aan te raden om je verhaal op je doelgroep af te stemmen en van tevoren te onderzoeken hoe je hen aanspreekt. Doe dit bijvoorbeeld met behulp van het User Persona canvas.

Je kunt het User Persona canvas hier downloaden.

User Persona

Storytelling inzetten voor je innovatie

Innovatie vereist vaak het overbrengen van nieuwe ideeën die nog onbekend of lastig te begrijpen zijn voor een breed publiek. Je moet je innovatie of idee goed en duidelijk overbrengen, zodat je je doelgroep op de juiste manier weet te bereiken. Zorg dus dat je een verhaal hebt dat emotie oproept, herkenbaarheid creëert en eenvoudig te begrijpen is. Storytelling leent zich hier dan uitstekend voor en is zowel strategisch, tactisch als operationeel in te zetten bij het lanceren van een nieuwe innovatie.

Hoe kun je de storytelling methode inzetten voor innovatie?

Je kunt bijvoorbeeld een van de storytelling techniques gebruiken om je verhaal vorm te geven. Een goed voorbeeld daarvan is de Hero’s Journey van Joseph Campbell. In deze storytelling technique heb je een hoofdpersoon (held) die zijn veilige thuisbasis verlaat en op een spannend avontuur gaat. Tijdens deze reis moet hij verschillende lastige situaties en opdrachten ondergaan. De held doet dit overigens niet alleen, maar wordt meestal door een of meerdere helpers bijgestaan. Na het afronden van de opdrachten komt de ultieme test, en zodra die succesvol is opgelost, keert de held terug naar huis.

De Hero’s Journey is een goed voorbeeld van het verloop van een innovatieproces. Ook bij het opzetten van een innovatie zijn er vele hindernissen en onduidelijkheden. Het ontstaan van je innovatie is immers een verhaal op zichzelf dat ruimte biedt om op een effectieve manier de ‘waarom’ van jouw innovatie te verspreiden. Wat is hetgeen dat jij oplost? Welke pijnpunten vallen daar onder? Welke (latente) behoeftes vul jij in?

Bij het schrijven van jouw reis kun je de volgende vragen stellen:

  • Welke passie leidde tot het opzetten van de innovatie?
  • Wat is de value proposition?
  • Waarom is het een onmisbaar product of dienst?
  • Welke hindernissen zijn overwonnen?

Tips voor effectieve storytelling

Onderstaande tips kun je toepassen om je verhaal te schrijven, waarbij je focust op de essentie van je innovatie en daarnaast je publiek daadwerkelijk doelgericht aanspreekt.

  • Houd het simpel: maak je verhaal niet te ingewikkeld. Concentreer je op een duidelijke, beknopte boodschap die makkelijk te begrijpen is. Hoe eenvoudiger het verhaal, hoe groter de kans dat je publiek zich ermee zal identificeren en het zal onthouden.
  • Wees authentiek: authenticiteit schept vertrouwen. Deel echte ervaringen, emoties en uitdagingen. Wees eerlijk en transparant in je verhalen.
  • Maak het verhaal levendig: beschrijf hoe dingen eruitzien, klinken, voelen of zelfs ruiken om je verhaal levendiger en meeslepender te maken. Elk detail helpt je publiek om het verhaal zelf te visualiseren en te ervaren.
  • Zorg ervoor dat je verhaal een doel heeft: wat wil je dat je publiek doet na het horen van je verhaal? Voeg een duidelijke call-to-action toe. Dit betreft een concrete actie of trigger waardoor jouw doelgroep tot handeling over gaat.

In het kort

In dit blog zijn we dieper ingegaan op de storytelling methode en hoe deze inzetbaar is om het succes van je innovatie te vergroten. Doorgaans worden eindgebruikers aangetrokken door emotionele verbinding, herkenning en eenvoudig geformuleerde informatie. De storytelling methode kun je effectief inzetten om je innovatie of idee duidelijk te verwoorden en je doelgroep aan je te binden. Ga lekker aan de slag met het schrijven van je eigen verhaal en onthoud dat een krachtige boodschap authentiek en simpel geformuleerd is en de zintuigen prikkelt. En de laatste tip is: kom in de creatieve flow, begin met een kladversie, want je kunt altijd nog itereren.

Meer leren over innovatie?

Bekijk dan ons trainingsaanbod. De competenties nieuwsgierigheid, creativiteit, en teamwork dragen aantoonbaar bij aan de innovatiekracht van teams. Daarom richting wij onze dienstverlening op deze competenties. In onze innovatie training leiden we je op tot all-round innovatie expert.

missie unicorn hub

Wij bieden trainingen aan die je in staat stellen zelfstandig te innoveren