Inhoud van de Storytelling Training
Bloed, zweet en tranen, dat heeft het je gekost om je nieuwe idee te produceren. Je bent er klaar voor, het grote publiek wacht op je. Je steekt van wal en opeens blokkeer je. Je ziet kritische gezichten en de opmerkingen uit het verleden van je doelgroep spelen opeens op. Je vergeet de helft van je verhaal en krakkemikkig komt er een woordenbrij uit je mond. Na afloop krijg je de kritiek te horen; daar waar het nog niet klopt. Alles wat je teruggekoppeld krijgt is precies niet hoe je het bedoeld had. Hoe kan je idee zo verdraaid geïnterpreteerd zijn?
Wat je wilt is een pakkende verhaallijn die de mensen precies laat ervaren hoe de reis bedoeld is. De ups & downs, de barrières onderweg en uiteindelijk dit prachtige resultaat. Want smaakt succes niet nog zoeter als er moeite in gestopt is? De Storytelling Training helpt je om je publiek te raken, te betrekken en geactiveerd te krijgen voor jouw innovatie. Of je nu een presentatie geeft, een pitch of een onderonsje hebt met jouw publiek, het zijn allemaal momenten waar deze techniek goed van pas komt.
Leerdoelen
Je leert in deze Storytelling Training wat de principes van verhaalontwikkeling en verhalen vertellen zijn om je publiek stap voor stap mee te nemen richting een verandering. Je neemt je publiek mee op reis zodat zij daadwerkelijk betrokken worden in het verhaal en de kans op gedragsverandering groter is. Geen oldskool verkooptrucs, maar de relevantie zodanig duidelijk maken, dat je toehoorder het als een noodzakelijk goed ziet. Dit betekent dat je leert je publiek centraal te stellen en niet jezelf als presentator. Dit alles doe je door verbinding te creëren met je publiek, op een ontspannen manier, waarin jullie het verhaal samen co-creëren.
Voor wie?
Voor facilitators, teambegeleiders, leiders, managers, developers en teamleden. Deze training is voor iedereen die in/met teams werkt en bij product- of dienstverlening het publiek beter wil bereiken of zijn/haar boodschap beter wil laten overkomen.
Programma Storytelling Training
- Wat is jouw verhaal?
Vertellen en luisteren, wat werkt en wat werkt minder? Aan de hand van jouw eigen gekozen verhaal doen we eerste inzichten op. Je leert bijvoorbeeld gebruik maken van een tijdlijn als belangrijk element bij verhalen vertellen. - Waarom is verhalen vertellen zo belangrijk?
Verhalen vertellen is een techniek die al bestaat zo lang als de mensheid er is. Het is één van de belangrijkste kenmerken van een cultuur. De verbindende factor heeft ervoor gezorgd dat culturen generatie op generatie voortleven. Ook in organisatieculturen speelt dit dus een belangrijke rol.
- De kenmerken van een goed verhaal
Een goed verhaal moet voldoen aan een aantal kenmerken die tezamen het verhaal laten uitblinken. We kijken niet alleen naar inhoud en kwaliteit, maar ook naar hoe je met jouw verhaal je publiek kan boeien en binden. Hoe ga je om met je karakters en hoeveel is genoeg? Wat is het plot en centrale thema waar het verhaal omheen is gebouwd? Welke belangrijke gebeurtenissen komen terug? Is er een duidelijke climax of spektakel dat plaatsvindt? Hoe is de setting of het decor?
- Starten vanuit je doelgroep
Verhalen kunnen vorm krijgen in verschillende uitingen. Of het nu een presentatie, een brief, een blog of een filmpje is, het is altijd goed om je eerst te verdiepen in je doelgroep. Aan de hand van een Empathy canvas leer je de blinde vlekken en worstelingen van jouw doelgroep kennen, zodat je verhalen met impact bouwt.
- Van ‘er was eens’ tot ‘en ze leefden nog lang en gelukkig…’
Hoe laat je alle elementen terugkomen in jouw verhaal? Welke veranderingen hebben er voor jou plaatsgevonden? Aan de hand van het Storytelling canvas werk je vanuit een duidelijke kernboodschap toe richting een pakkend einde.
Toepasbaarheid van storytelling bij jouw verandering of innovatie
Je publiek in beweging krijgen begint door te erkennen dat het stap voor stap mag gaan. Wat is de verandering die je wilt bewerkstelligen en welke bewustwording of nieuwe inzichten spelen een grote rol? Hoe kunnen de besproken technieken helpen bij jouw verhaal en het vormgeven van je pitch/presentatie?- Inspelen op de verbeeldingskracht
Vernieuwing tot stand brengen gaat over het aanwakkeren van verbeeldingskracht. Iets dat er nog niet is, toch tot de verbeelding laten spreken is een startpunt voor verandering. Hoe creëer je zo’n verbeelding? Welke rol speelt voorstellingsvermogen of een visie op de toekomst hierbij? Aan de hand van een storyboard visualiseer jij jouw verhaal in 6 krachtige onderdelen.
- Inspirerend spreken
Tijd om je verhaal levendig te maken door het echt te doen! Non-verbaal weegt daarbij soms zwaarder dan verbaal. Dan is er ook nog zoiets als de onzichtbare interactie; je interne energie. Belangrijke onderdelen van het spreken omvatten dictie, intonatie en melodie. Hoe kan je deze nog beter inzetten?
- Afsluiting
Nog één keer een verhaal vertellen met een leuke creatieve eindoefening. Hoe kijk je terug op de dag?
Kosten
De kosten voor deze training bedragen €445,- exclusief BTW. Dit is inclusief alle opleidingsmaterialen, Unicorn Hub certificaat en drankjes/lunch.
Waarom Unicorn Hub?
Unicorn Hub is gespecialiseerd in het trainen en coachen van individuen, teams en organisaties die graag zelfstandig willen innoveren. Wij geloven dat iedereen innovatief kan zijn en dat dit een vaardigheid is die je met de juiste training kunt ontwikkelen.
Wij maken de theorie altijd praktisch toepasbaar voor jouw situatie zodat je direct na een training aan de slag kunt. Onze trainers hebben veel praktijkervaring waardoor de theorie tot leven komt in onze training.
Tijden en locatie
Onze trainingsdagen starten altijd om 09:30 uur en duren tot ongeveer 16:00 uur (inclusief lunch). De trainingen vinden plaats in Utrecht (Meeting Plaza).
Inschrijven Storytelling Training
Schrijf je hieronder in voor deze training: