Wat is storytelling en wanneer is het toepasbaar?

Presentaties, pitches, klantgesprekken; we creëren nogal wat communicatiestromen met elkaar als het op werk aan komt. Deze communicatie is niet altijd productief te noemen. Soms wordt je verhaal anders geïnterpreteerd, soms is je publiek al afgehaakt voor je er erg in hebt of soms hakkel je zelf nogal over wat je nu wilt vertellen. Je wilt geen ingestudeerd verhaal vertellen, want dan weet je zeker dat het niet aan komt. En toch wil je ergens ook grip hebben op wat je vertelt. Kortom, hoe kun je met bepaalde kaders toch creativiteit aanwakkeren en daarmee enthousiasme bij je doelgroep creëren? Misschien is storytelling wel het antwoord!

Wat is storytelling precies?

Sprookjes, kinderverhaaltjes, de boze heks en de magische fee. Het zijn allemaal vormen van verhalen. In een wereld waarin magie tot leven komt weten we kinderen te boeien. Totdat we ouder worden en beseffen dat het allemaal ongeloofwaardig is. Kaboutertjes bestaan niet en een kikker die in een prins verandert al helemaal niet. We realiseren ons dat we alleen nog maar geloofwaardige verhalen willen horen. En toch, als het te saai of voorspelbaar wordt, haken we ook af. We zoeken een juiste combinatie. 

We hebben het over storytelling; het vertellen van (geloofwaardige) verhalen met het doel je luisteraars te betrekken en ervoor te zorgen dat er een samenhang tot stand komt tussen gebeurtenissen. Deze verhalen stellen de luisteraar in staat complexe informatie te begrijpen, te onthouden en emotioneel te raken. Deze vorm van communicatie verbindt mensen met elkaar. Verhalen vertellen is immers iets wat al sinds jaar en dag gebeurt, oude volken deden niet anders als belangrijk onderdeel van hun cultuur. Als we weten dat dit een eeuwenoude vorm van communicatie en verbinding is, wanneer kunnen we de positieve kracht hiervan dan nog meer benutten?


Wanneer kun je storytelling goed toepassen?

De technieken van storytelling zijn heel breed toepasbaar. Overal waar jij een boodschap over te brengen hebt om je doelgroep mee te krijgen, is storytelling relevant.

Of je nu een eigen bedrijf begint, het product van je baas verkoopt of medewerkers mee wilt krijgen in een transformatie, al deze situaties lenen zich voor storytelling. Specifieke situaties waar je storytelling perfect kan integreren:

  • Creatieve sessies
  • Innovatietrajecten
  • Pitches
  • Trainingen
  • Offertetrajecten
  • Probleemstellingfases
  • Ideegeneratie
  • Retrospectives of reflectiemomenten
  • Reviews (scrum) 

Een voorbeeld van storytelling

Bij de ideegeneratie-fase van een innovatieproces hebben teamleden verschillende ideeën bedacht en visueel uitgewerkt. Zij hebben een nieuwe productpresentatie voor hun product ontwikkeld, die niet alleen duurzaam is, maar ook minder milieubelastend. Tijdens de presentatie van het idee brengen zij aan de hand van storytelling het idee over bij de andere teamleden en stakeholders. Dit begint bij de aanleiding, hier wordt de relevantie en urgentie gecreëerd: 

"Zondagochtend loop ik in het park om de frisse natuur op te zoeken. Ik hoor de verschillende vogeltjes, ik ruik het groene gras, zie de hoge bomen en ik voel het zachte grindpad knisperen onder mijn voeten. En ja hoor, dan zie ik weer zo iemand voor me lopen. Een aso. Je ziet de hand de jaszak in gaan, hij haalt een klein zakje tevoorschijn en met een langzaam gebaar gaat het zakje naar de andere hand. Dan, met één stevige beweging wordt de verpakking losgerukt. Tussen zijn tanden ook nog. En floep, met een spugende puf fladdert het verpakkinkje op de aarde, tussen de gele narcissen. Argh, wat irritant. Dit kan toch niet? Hier moet iets aan gedaan worden!"

Hier is een aanleiding om het product te presenteren gecreëerd via storytelling. Zo kun je het verhaal verder vormgeven met storytelling over de bedachte oplossing. Het gaat erom de toehoorder te boeien en herkenning te creëren zodat deze alleen nog maar wil horen wat erna komt.

En... ze leefden nog lang en gelukkig

De kracht van storytelling is dat je alle zintuigen van de toehoorder weet te prikkelen. Dit zorgt voor een emotionele binding. Doordat het verhaal van waarde is voor de toehoorder gebeurt er iets memorabels. De toehoorder denkt er ook na het horen van het verhaal nog over na. Zo ontstaat een vorm van loyaliteit en bouw je een emotionele band op met de toehoorder. 

Meer leren over innovatie?

Bekijk dan ons trainingsaanbod. De competenties nieuwsgierigheid, creativiteit, en teamwork dragen aantoonbaar bij aan de innovatiekracht van teams. Daarom richting wij onze dienstverlening op deze competenties. In onze innovatie training leiden we je op tot all-round innovatie expert.

missie unicorn hub

Wij bieden trainingen aan die je in staat stellen zelfstandig te innoveren