Wat is een elevator pitch en hoe maak je er een?

Het begrip elevator pitch is je misschien wel eens ter ore gekomen. Het principe is volledig gebaseerd op het idee dat je in een lift je doelgroep tegenkomt en binnen de tijdsduur van de verplaatsing (vaak 30-60 seconden) kort en bondig je intentie overbrengt. Het is dus een overtuigend moment van communicatie om je doelgroep te bereiken. In dit blog kom je er alles over te weten.

Wat een elevator pitch niet is

Een verkeerde opvatting is dat een elevator pitch een moment is waarin je een compleet product, innovatie of verandering kan bewerkstelligen. Dat is één van de redenen waarom de plank dan ook wordt misgeslagen. Het is niet haalbaar om in 1 minuut doelgroepen van impactvolle zaken te overtuigen zodat ze deze direct gaan uitvoeren. Door hier toch vanuit te gaan, riskeer je dat je in 1 minuut vooral heel veel, heel snel en heel warrig overbrengt. Het is dan ook van groot belang altijd eerst na te denken wat de intentie van je pitch is. Logischer is dat de richting of de intentie van de elevator pitch te maken heeft met het creëren van enthousiasme, de deur open of op een kier krijgen, op de agenda komen, of een vervolgafspraak plannen.

Wat een elevator pitch wel is

Een elevator pitch is, zoals in de inleiding is gezegd, een moment van contact met je belangrijke doelgroep. Dit kan je optimaal uitnutten door goed voorbereid te zijn over wat je wilt zeggen. Het moet boeiend, energiek, to the point en actiegericht zijn. Daarom is het belangrijk aan een aantal kenmerken te voldoen:

  • Houd het helder en begrijpelijk: de boodschap moet eenvoudig en direct zijn. Gebruik geen jargon.
  • Zorg voor een mate van doelgerichtheid of een intentie: benoem een duidelijk doel of een duidelijke intentie, zoals het verkrijgen van een afspraak, investering, of samenwerking.
  • Zorg dat het interesse opwekt: begin met iets interessants om de aandacht van de luisteraar te grijpen. Denk bijvoorbeeld aan een teaser, een ‘wist je dat’ of paradoxale vraag.
  • Benoem de kern van het probleem of de aanleiding: het beschrijft een specifiek probleem of een (latente) behoefte.
  • Geef een oplossing of oplossingsgerichte aanpak: het legt uit hoe jouw idee, innovatie, product of dienst het probleem oplost, of het weergeeft de aanpak om tot de oplossing te komen.
  • Het heeft een unieke waardepropositie: het benadrukt wat jouw oplossing uniek maakt ten opzichte van anderen en wat het onderscheidend vermogen is. Som hier niet tien voordelen op, maar blijf bij de belangrijkste één á twee kenmerken.
  • Benoem waar de relevantie zit: het toont aan waarom de oplossing relevant en waardevol is voor de luisteraar. Ook hier geldt: less is more. Waar zit de vernieuwing ten opzichte van wat de luisteraar al weet?
  • Een duidelijke actie: een goede elevator pitch eindigt met een duidelijke actie die je wilt dat de luisteraar onderneemt, we noemen dit de call-to-action. Wat is de gewenste handeling die verwacht wordt van de doelgroep? Hoe wordt dit geuit als pitcher?

Zorg voor energie en een motiverende sfeer: pitch met overtuiging, enthousiasme en passie. Pitch vanuit je hart in plaats van louter uit je hoofd.

De opbouw van een elevator pitch

Voor een gedegen elevator pitch kan het handig zijn om eerst te divergeren (veel informatie transparant maken) en vervolgens te convergeren (selecteren wat belangrijk is voor de pitch). Voor het divergeren is het handig om een tool te gebruiken, bijvoorbeeld het Storytelling canvas. 

Download hier je eigen Storytelling canvas.

Bij het Storytelling canvas werk je alle onderdelen iteratief door en pas je continu de verschillende categorieën aan op basis van nieuw verkregen informatie. Vanuit dit overzicht kies je voor de belangrijkste onderdelen om de elevator pitch te structureren:

  • Start met een introductie vanuit de kaders voorafgaand en set the scene: begin met een korte introductie van jezelf of je bedrijf, de huidige situatie en context.
  • Benoem de aanleiding, het probleem of de uitdaging vanuit de kaders voorafgaand en set the scene: beschrijf het probleem dat zich voordoet op een positieve manier.
  • Kom tot de oplossing vanuit het kader maak je punt: leg uit hoe jouw oplossing het probleem aanpakt, wat de eye-openers zijn of het A-Ha-moment. Doe dit op een unieke en onderscheidende manier.
  • Rond af met een helder verzoek vanuit de kaders conclusie en erna: eindig met een duidelijk verzoek of call-to-action, zoals een vervolgafspraak, samenwerking of Go / No Go verzoek.

Met het aanhouden van bovengenoemde structuur volgt hier een voorbeeld van een elevator pitch:

Hallo, mijn naam is Jasmijn en ik ben de oprichter van EcoRecyc. Wist je dat de gemiddelde Nederlander jaarlijks meer dan 300 kilo afval produceert? Onze innovatieve recycling-app maakt het gemakkelijk voor huishoudens om hun afval te scheiden en zorgt ervoor dat meer dan 85% van hun afval wordt gerecycled. Onze gebruikers hebben hun afvalkosten met gemiddeld 20% verminderd en dragen bij aan een duurzamere wereld. Ik zou graag een afspraak met je maken om te bespreken hoe we samen kunnen werken om afvalbeheer te verbeteren. Wanneer schikt het jou?


In dit voorbeeld is gestart met een duidelijke en beknopte introductie. Deze is gevolgd door een aandachtstrekker in de vorm van een ‘wist je dat’ en zorgt ervoor dat de luisteraar in de eerste seconden al geboeid is. Vervolgens wordt een licht geworpen op het probleem en de kans voor verbetering die actiegericht verwoord is. Met een afsluitende call-to-action weet je als pitcher waar je aan toe bent en ligt de actie nu bij de luisteraar.

In het kort

Een elevator pitch is dus niet zomaar een hip verkoopverhaaltje om de luisteraar te binden. Ook is het geen moment om ongestructureerd je probleem bij de luisteraar neer te leggen. Vanuit een gedegen voorbereiding, kennis van je verhaal en de rode draad die dit alles samenvat, kun je in een tijdsduur van 30-60 seconden altijd een goede boodschap achterlaten.

Vergeet daarbij nooit de intentie van je elevator pitch, die is het halve werk en houdt je tijdens het pitchen bewust van wat je wilt zeggen en houdt je tevens on track zonder af te dwalen. Vertel je verhaal vanuit je hart, passie en overtuiging, zodat je niet alleen een hoofdelijk verhaal vertelt waarmee je de luisteraar al snel verliest. En onthoud, als de luisteraar nog meer wil horen, dan hoor je dit vanzelf wel. Je hoeft dit niet altijd voor te zijn door te denken dat je nog meer moet vertellen. En nu nog een geschikte lift vinden!

Meer leren over innovatie?

Bekijk dan ons trainingsaanbod. De competenties nieuwsgierigheid, creativiteit, en teamwork dragen aantoonbaar bij aan de innovatiekracht van teams. Daarom richting wij onze dienstverlening op deze competenties. In onze innovatie training leiden we je op tot all-round innovatie expert.

missie unicorn hub

Wij bieden trainingen aan die je in staat stellen zelfstandig te innoveren