Waarom deze Design Thinking Training?
Het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten kost vaak veel tijd. In het begin heb je de ene na de andere discussie: welk idee kiezen we? Wat moet het allemaal kunnen? Hoe tackelen we alle complexe uitdagingen?
De meningen liggen vaak niet op één lijn, wat het lastig maakt om aan de slag te gaan. Nog frustrerender is het wanneer na maanden hard werken de verkoopcijfers achter blijven. Je hebt een gaaf product gemaakt maar de klant neemt het niet af. Is al die energie die je erin hebt gestoken dan voor niets geweest?
Een Design Thinking mindset kan je helpen om je energie om te zetten in écht werkende producten of diensten. De kracht zit in het continue principe van divergeren en convergeren: in plaats van direct vanuit een probleem naar een oplossing toe te werken, onderzoek je eerst het probleem vanuit verschillende hoeken (divergeren). Daarna bepaal je met welk aspect van het probleem je aan de slag gaat (convergeren), om daar vervolgens een brede set aan mogelijke oplossingen voor te bedenken (divergeren).
Leerdoelen
In deze Design Thinking Training leer je hoe je een Design Thinking proces vorm geeft. Alles wat je leert kun je direct na de training toepassen in je eigen werk. Dat maakt de training heel pragmatisch. En nog mooier: het stappenplan met een geschikte werkvorm per stap, krijg je direct mee naar huis.
Voor wie?
Deze Design Thinking training is voor iedereen bij productontwikkeling of dienstverlening meer waarde wil creëren in minder tijd.
Programma Design Thinking Training
Het programma van de Design Thinking Training bestaat uit twee dagen. Hieronder lees je het programma per dag.
- Introductie Design Thinking
Je leert de basis van de Design Thinking filosofie aan de hand van het Double Diamond model (divergeren > convergeren) en de karakteristieke Design Thinking fases (empathize, decide, ideate, prototype en test).
- Empathie
Een Design Thinking proces start met empathie. In de empathize fase verdiep je je op verschillende manieren in een situatie: vanuit de gebruiker, experts en de organisatie.
- Van probleem naar uitdaging
Aan de hand van “How Might We…” vragen schrijven we de gevonden problemen om naar gestandaardiseerde uitdagingen, zodat we makkelijker de stap naar creatief denken kunnen maken.
- Lange- en korte termijn doelen
Elke organisatie heeft kaders en daar wil je met je innovaties graag binnen blijven. Door de gevonden problemen te relateren aan de doelen van een organisatie, zorgen we dat het concept dat we uit gaan werken binnen de kaders past. In deze stap bepalen we ook het concrete doel van de volgende stappen.
- Klantreis uitwerken
Problemen en producten staan vaak niet op zich, ze zijn onderdeel van een groter geheel. Dat brengen we vanuit het perspectief van de eindgebruiker in beeld, zodat we kunnen bepalen waar in de klantreis we waarde toe willen voegen. - Lightning demo’s
Je hoeft het wiel natuurlijk niet opnieuw uit te vinden. Bestaande oplossingen of concepten kunnen een goede inspiratiebron zijn voor nieuwe ideeën. In deze stap hoeven we nog geen oplossing te bedenken, het gaat puur om elkaar inspireren.
- Herhaling dag 1
Tijdens de eerste dag van de Design Thinking training ben je enorm uitgedaagd om je eigen patronen steeds weer te doorbreken. Voordat we verder gaan met de volgende stap, vatten we nog eens samen wat we tot nog toe allemaal bedacht en bepaald hebben. - Concepten uitdenken
Tijd voor creatie! Aan de hand van een viertal stappen werkt ieder voor zich een concept uit. Vrees niet dat je niet creatief bent; het proces heeft je nu al zover gebracht dat iedereen met een aantal ideeën komt. - Concept kiezen
Hier gaan we convergeren: uit alle bedachte concepten kiezen we er één die we met zijn allen verder uit willen werken. Dat kan voelen als een verlies, maar dat is zeker niet nodig. Alles wat we tot nog toe gemaakt en bedacht hebben, kunnen we later in het proces nog hergebruiken. - Gebruikerstest uitwerken
Werkt het concept zoals we bedacht hebben? Dat wordt getoetst bij de gebruikers. Om dat goed te kunnen doen, wil je vooraf nadenken over de manier waarop je die test uit gaat voeren. Dat doen we in deze stap. - Storyboard maken
Als laatste onderdeel van de training werken we met zijn allen samen aan het storyboard voor de testdag, waarop het gekozen concept wordt getoetst in de praktijk (geen onderdeel van de training). Hier kunnen we alles dat eerder is uitgewerkt hergebruiken om een mooie visuele representatie te maken. - Afronding
Met een muur en whiteboard vol tekeningen en creaties ronden we de dag af. We lopen alle stappen nog eens door en bespreken hoe je de Design Thinking filosofie en Design Sprint tools direct in de praktijk toe kunt passen.
Kosten
- De kosten voor deze training bedragen €1195,- exlusief BTW. Dit is inclusief alle opleidingsmaterialen, Unicorn Hub certificaat en drankjes/lunch.
- Wil je de training in-company organiseren? Vraag dan een offerte aan en ontvang een offerte op maat.
Waarom Unicorn Hub?
Unicorn Hub is gespecialiseerd in het trainen en coachen van individuen, teams en organisaties die graag zelfstandig willen innoveren. Wij geloven dat iedereen innovatief kan zijn en dat dit een vaardigheid is die je met de juiste training kunt ontwikkelen.
Wij maken de theorie altijd praktisch toepasbaar voor jouw situatie zodat je direct na een training aan de slag kunt. Onze trainers hebben veel praktijkervaring waardoor de theorie tot leven komt in onze training.
Tijden en locatie
Onze trainingsdagen starten altijd om 09:30 uur en duren tot ongeveer 16:00 uur (inclusief lunch). De trainingen vinden plaats in Utrecht (Meeting Plaza).
Inschrijven
Schrijf je hieronder in voor de Design Thinking Training.