Creativiteit; het laat zich zien in vele vormen en gedragingen. Bij de één zie je deze meer terug dan bij de ander, en toch hebben wij allemaal een mate van creativiteit in onszelf. We hoeven hier helemaal geen onnatuurlijke trucjes voor aan te leren, we hoeven alleen maar naar binnen te kijken en op zoek te gaan naar waar onze creatieve talenten zich verstoppen en deze weer verder te ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld eens terug aan je kindertijd, welke vormen van creativiteit liet jij zien? Was jij degene die meestal weer een nieuw idee bedacht om binnen je vriendengroepje leuke activiteiten te ontplooien? Of schuilt er een artistieke creatieveling in jou en bakte je de mooiste taarten?
Het is de rechterhersenhelft die onder andere creativiteit brengt
Het is onze rechterhersenhelft die deze creativiteit brengt. Toch zijn we steeds meer aangeleerd om juist de linkerhersenhelft de overhand te laten nemen. Het logisch redeneren (de ratio) activeren we om zo tot intelligente bedoelingen te komen. Tijd dus om die rechterhersenhelft wat meer in beweging te krijgen! De uitspraak ‘als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg’ is niet voor niets eentje die ons bewust maakt voor waar nu echt de essentie zit van wat we daadwerkelijk willen doen. Want zeg nou zelf, als kind deden we toch niet anders dan gewoon experimenteren, slimmigheidjes bedenken en nieuwsgierig zijn naar die ongebaande paden? Het plezier dat we als kind hebben na de kleinste uitvindingen, het Willie Wortel gevoel, kunnen we dat ook activeren op ons werk? Het antwoord is: ja natuurlijk!
'Creativity is intelligence having fun’ - Albert Einstein
Een veranderende wereld maakt creativiteit urgent
Het zal niemand zijn ontgaan dat de wereld in een recordtempo verandert. Tegelijkertijd is er veel onzekerheid, complexiteit en het aantal netwerkverbindingen groeit. Wat je vorig jaar nog als logische taak achtte, is vandaag alweer achterhaald. Het is juist onze creativiteit die ons in staat stelt om in zo’n snel veranderende wereld accuraat te reageren. Onze wendbaarheid, veerkracht en innovatief vermogen zijn van wezenlijk belang om duurzame groei te realiseren en de regie over ons werk te behouden. Niet alleen incidenteel, maar juist als onderdeel van een continue innovatieproces. Het World Economic Forum heeft creativiteit als 1 van de top 5 skills van 2025 benoemd. Innovatie staat zelfs bovenaan in deze lijst. Tel daarbij op dat creativiteit juist een van de belangrijkste aspecten is die innovatie drijft. Daarom kunnen we onze ogen niet meer sluiten voor deze mooie natuurlijke bron van waarde, welke in de toekomst alleen maar belangrijker zal worden. Een toekomst waar het niet draait om grootschalige BIG BANG innovaties, juist ook het continue creëren, experimenteren, leren en verbeteren van duurzame, waarde-toevoegende concepten wordt steeds belangrijker.
Waarom is creativiteit zo relevant voor je belangrijkste asset: de medewerkers zelf?
Om maar enkele van de vele argumenten te noemen, zien we veel urgentie in het menselijke aspect. Immers, individu en interactie gaan boven processen en tools. Wat we zien gebeuren op dit vlak wanneer creativiteit meer aandacht krijgt:
- Het activeert een Agile en growth mindset
- Het creëert flow
- Het triggert de intrinsieke motivatie
- Het verbetert de samenwerking
- Het vergroot het werkgeluk
- Het verhoogt de productiviteit
- Het creëert duurzame groei
Start vandaag nog!
De urgentie van creativiteit is niet iets wat je zomaar bij je medewerkers oplegt. Door hen juist te betrekken in de noodzaak van creativiteit stel je medewerkers in staat zelf te voelen waar hun belang zit. Dit kun je eenvoudig met een leuke werkvorm starten, zodat je de omslag naar creativiteit direct in de praktijk brengt.
Een leuke oefening die je bijvoorbeeld zou kunnen proberen is de 9-why’s:
- Introduceer het onderwerp waar je de noodzaak voor wilt vinden: creativiteit
- Maak groepjes van 2
- In 5 minuten bevraagt één van de twee teamleden de ander:
Wat doe je als je met creativiteit bezig bent? Waarom is dat belangrijk voor jou? Vervolgens blijf je de waarom vraag stellen, in totaal 9 keer. Dit leidt ertoe dat de kern duidelijk wordt. Uiteraard kun je andere vragen stellen, echter dienen deze allemaal bij te dragen aan het vinden van de daadwerkelijke redenen.
- Na 5 minuten ruilen de deelnemers van rol.
- Hierna komt iedereen weer in de grote groep bijeen en deelt elk teamlid in 1 minuut (p.p.) wat voor ieder de belangrijkste noodzaak is.
Met deze werkvorm ontdekt het team wat echt belangrijk is. Het team komt tot de kern van de zaak, iedereen krijgt de mogelijkheid zijn inbreng te geven, waardoor je vroegtijdig betrokkenheid en begrip creëert op het onderwerp creativiteit.