Innovatie is overal en zit in meer dan wat je waarschijnlijk nu voor ogen hebt. Innovatie wordt vaak gerelateerd aan iets wat tastbaar is, dus wat men vasthoudt. Deze innovaties classificeren we als productinnovatie. Maar innovatie kan op veel meer zaken betrekking hebben waardoor het innovatiepotentieel van een organisatie veel groter is dan een product innoveren. Zo heeft innovatie ook impact op het proces, product of het verdienmodel. Dit kan allemaal tegelijkertijd. Om echt succesvol te worden, is het goed om je innovatie op meerdere innovatie types te focussen. Het model van Doblin, nu onderdeel van Deloitte, beschrijft 10 types of innovation die een organisatie in overweging moet nemen bij het aangaan van een innovatieproces.
Wat is innovatie?
De Innovation Matrix beschrijft de aard van de innovatie op het gebied van impact en vernieuwing. Een innovatie definieert zich simpelweg niet alleen als incrementeel, sustaining, radicaal of disruptief. Als er dieper wordt ingezoomd kunnen we innovatie op verschillende levels binnen een organisatie toepassen en terugvinden van wat de consument ziet, tot aan wat achter de schermen gebeurt. Zo heeft de ene innovatie betrekking op het verdienmodel, een andere innovatie gaat om het efficiënter maken van het proces en nog een andere innovatie gaat over het verbeteren van de algehele klantervaring. Deze verschillende levels worden uitgelegd in het 10 types of innovation model van Doblin.
Wat is het 10 types of innovation model van Doblin?
Het 10 types of innovation model van Doblin is een raamwerk ontwikkeld door Doblin, nu onderdeel van Deloitte, dat organisaties helpt om nieuwe kansen te identificeren. Hierin wordt gekeken hoe organisaties meerwaarde kunnen leveren wat betreft innovatie. Zo worden inzichten opgedaan over hoe de organisatie een passende groeistrategie kiest, de concurrentie voorblijft of een goede marktpositie bemachtigt.
Hoe gebruik je het 10 types of innovation model van Doblin?
Het is goed om te weten dat een succesvolle innovatie nooit één type is, maar een combinatie van meerdere types. Toch wordt er vaak gefocust op het verbeteren van het product, toevoegen van opties en uitbreiden van de service, wanneer het over innovatie en innoveren gaat. Dit is het simpelst om toe te passen. Zo is dat ook voor je concurrenten. Zij kunnen een productinnovatie makkelijk overnemen en weg is je concurrentievoordeel.
Door innovatie types met elkaar te combineren, maak je het voor de concurrent lastiger om de innovatie te kopiëren. Bekende innovaties zijn dan ook een combinatie van verschillende types. Een voorbeeld hiervan is Tesla. Zij richtten zich in de beginfase al gelijk op het combineren van meerdere innovation types in een combinatie van luxe uitstraling (brand), autopilot opties (product performance), een uitgebreid netwerk van Superchargers (product system) en het vermogen om op afstand software-updates uit te voeren (service).
10 types of innovation van Doblin
Het model van Doblin maakt een onderscheid tussen wat de consument niet ziet (back office), het product zelf (aanbod), en wat de consument direct ervaart (front office). Dit wordt configuration, offering, en experience genoemd en het zijn de drie hoofdcategorieën waaronder 10 types of innovation worden uitgelegd. Hieronder worden de 3 benamingen verder geïllustreerd.
Configuration: richt zich voornamelijk op de interne kant van de organisatie en is hetgeen dat achter de schermen gebeurt.
- Profit model
Het verdienmodel richt zich op het vinden en implementeren van manieren waarop bedrijven winst maken. Door hierop te focussen, ben je op zoek naar manieren waarmee je de winst kunt maximaliseren. Dit kan zijn door je verdienmodel aan te passen.
- Network
Netwerken richt zich op het aangaan van relaties met anderen organisaties die jouw innovatieve organisatie een boost kunnen geven. Door te linken met bedrijven met wederzijdse belangen kun je de organisatie beter op de kaart zetten en je naamsbekendheid vergroten. Met als doel om een betere klantwaarde te leveren. Wees wel selectief met wie je netwerkt, want je wilt natuurlijk niet linken met een bedrijf dat een slechte naam heeft (gekregen).
- Structure
De structuur van de organisatie is ook een manier waarop geïnnoveerd kan worden. Hierbij wordt gekeken naar hoe de talenten en bezittingen (assets) worden ingezet.
- Process
De processen die voorafgaan aan het verkopen van je producten zijn ook bepalende factoren voor innovatie. Door te focussen op het efficiënter maken van je proces kun je jouw producten sneller in de winkels krijgen, het product sneller produceren, productkosten verlagen etc. Het is zeker aan te raden om te kijken hoe je proces effectiever en efficiënter ingericht kan worden om zo meer toegevoegde waarde te bieden.
Offering: richt zich voornamelijk op wat je product of service te bieden heeft
- Product performance
Hierbij wordt gekeken naar de prestaties van je product of service. Het is goed om te kijken naar hoe je product presteert, in vergelijking met anderen. Welke waarde biedt jouw product of service ten opzichte van anderen? Waarom moeten ze voor jou kiezen? Door te focussen op product- en procesinnovatie houd je je bezig met het voorblijven van de concurrentie. Doordat dit makkelijk te kopiëren is, is het essentieel om dit continu te blijven doen.
- Product system
In het productsysteem wordt er gekeken naar hoe producten met elkaar verbonden zijn. Door producten met elkaar te integreren kan er synergievoordeel ontstaan en wordt de algehele customer experience hoger.
Experience: richt zich voornamelijk op hoe de consument het product ervaart (voor de schermen)
- Service
Service is een groot onderdeel van hoe de consument jouw product ervaart. Met een goede service wordt het product sneller positief ervaren. Door de klantervaring te verhogen, is het aannemelijk dat de consument in het vervolg weer wat bij jou aanschaft of het product aan anderen aanbeveelt.
- Channel
De wijze waarop consumenten jou en jouw producten kunnen vinden. Door makkelijk vindbaar te zijn weet de consument hoe ze bij je terecht kunnen komen en kan je product sneller verkocht worden.
- Brand
Bij het innoveren is het ook goed om bezig te zijn met hoe het merk wordt neergezet. Het is hierbij goed om na te denken over hoe jij wil dat je product gezien wordt. Kortom: wat maakt dat consumenten voor jou moeten kiezen?
- Customer engagement
Als laatste, maar niet onmisbaar, is het goed om zicht te houden op hoe de interactie met je klanten is. Door als organisatie in contact te zijn met de consument, is het zich bewust van hoe het product ervaren wordt. Met deze data kan je jouw klanten beter van dienst zijn. Ook voelt de consument zich meer vertegenwoordigd in het product, waardoor het waarschijnlijk sneller wordt aangeschaft.
Bekend voorbeeld van elk innovation type van Doblin
Configuration
- Profitmodel: Airbnb is een bekend voorbeeld. Airbnb is een platform dat omzet maakt door het verhuren van vakantieverblijven, terwijl ze zelf niet de eigenaar zijn. Als tussenpersoon brengen ze vraag en aanbod met elkaar in contact, en hiervoor ontvangen ze een deel de opbrengst.
- Network: IBM zag de potentie van blockchain technologie en ontwikkelde een platform waarop organisaties hun eigen blockchain netwerk ontwikkelen en implementeren. Het stelt deelnemers in staat om verbinding te maken, informatie te delen en transacties uit te voeren, met verhoogd vertrouwen en efficiëntie. Het platform wordt gebruikt in verschillende sectoren.
- Structure: Het “20%-project” bij Google, ook bekend als “20%-tijd” of “Innovation Time Off,” verwijst naar een bedrijfsbeleid dat Google-werknemers in staat stelt om 20% van hun werktijd te besteden aan projecten van hun eigen keuze, die al dan niet direct verband houden met hun toegewezen taken of verantwoordelijkheden. Dit beleid is door Google geïntroduceerd om een cultuur van innovatie, creativiteit en persoonlijke ontwikkeling binnen het bedrijf te stimuleren.
- Process: Zara is innovatief op dit gebied door hun leveringssysteem zodanig te optimaliseren dat hun levertijd slechts een week duurt en zij snel kunnen wisselen van collectie. Hierdoor zijn ze hun concurrenten voor, waar het vaak 3-4 weken duurt.
Offering
- Product performance: Gillette is zich heel bewust van de positie die het wil aannemen in zijn categorie. Zo hebben zij voor elk soort consument een passend scheermes op de markt gebracht.
- Product system: Ikea activeert productseries die bij elkaar passen en de consument kan zo een heel huis vullen met een Ikea design.
Experience
- Service: Het maken van een chatbot die al vroegtijdig inschat waarover je vraag gaat, zodat de juiste informatie meteen wordt aangereikt voordat je met een echt persoon in contact komt.
- Channel: Nespresso creëert bepaalde programma’s voor haar klanten om ze te binden en is bereikbaar via verschillende verkoopkanalen (winkels, online, boetieks). Zo is er voor elke klant een manier om de producten te verkrijgen.
- Brand: Apple representeert het merk in alle aangeboden producten om de volledige experience te bieden. Bovendien hebben ze hun eigen eco-systeem gecreëerd, door de producten naadloos aan elkaar te verbinden.
- Customer engagement: Ford heeft het gemakkelijker dan ooit gemaakt om persoonlijke service te bieden. De FordPass-app is afgestemd met informatie over het voertuig van de bestuurder, inclusief gepersonaliseerde antwoorden en onderhoudsherinneringen. Met de app kunnen klanten ook eenvoudig afspraken plannen en beloningen verdienen.