Hoe kun je jouw publiek optimaal meenemen in jouw verhaal? Hoe houd je je luisteraars geboeid van begin tot eind? Hoe zorg je dat de kernboodschap van je verhaal duidelijk overkomt? Dit zijn stuk voor stuk vragen waar storytelling een antwoord op is. Deze effectieve methode van verhalen vertellen activeert, inspireert en motiveert luisteraars. Of het nu gaat om een pitch, presentatie of interview, met kennis over deze storytelling techniques spreek je je publiek overtuigender aan en geef je jouw boodschap meer kracht. In dit blog lees je welke storytelling techniques je kunt gebruiken.
Wat is storytelling?
Voordat we dieper ingaan op de verschillende storytelling techniques, is het belangrijk om eerst te begrijpen wat storytelling nu eigenlijk is en waarom het een handige tool is om te gebruiken. Storytelling definieert zich als de kunst van het vertellen van verhalen. Dit betekent niet dat er continu sprookjes worden verteld, hoewel sprookjes wel vaak een levensles of moraal uitlichten en de kracht hiervan nog wordt onderschat.
Waarom is het belangrijk dat je storytelling kent?
Storytelling is een bewezen methode om effectief boodschappen en informatie over te brengen. Dit komt mede doordat:
- Verhalen complexe informatie bevatten en met de techniek begrijpelijk worden gemaakt; mensen identificeren zich makkelijker met een samenhangend verhaal dan met droge feiten.
- Er een emotionele verbinding ontstaat; verhalen vergroten het inlevingsvermogen.
- Verhalen zorgen voor hogere betrokkenheid en daarmee wordt de aandacht van mensen beter en langer vastgehouden.
- Het creativiteit stimuleert; hiermee wordt bedoeld dat ons brein associaties zoekt en herkenningspunten maakt tijdens het horen van een verhaal.
- Daarnaast worden verhalen namelijk vaak beter onthouden doordat zij in het langetermijngeheugen plaatsnemen.
Ter illustratie, denk bijvoorbeeld eens aan de laatste keer dat je een goed boek las. Het verhaal kwam in je hoofd en fantasie tot leven, oftewel je creativiteit werd geactiveerd. Tijdens het lezen van dit verhaal zat je midden in het perspectief van de hoofdpersoon, je kon je met hem identificeren en kreeg een gevoel van de omgeving. Je wereld werd werkelijk 3D en dat terwijl je gewoon in je eigen tuinstoel zat.
Dit is het effect en de kracht van verhalen vertellen. Ze ondersteunen en activeren je beeldvorming, waardoor informatie beter en langer wordt onthouden. Waarschijnlijk weet je nu nog deels waar je laatste (goede) boek over ging.
Vergelijk dit eens met je herinnering aan de presentatie van de jaarcijfers, waar alleen cijfers werden gepresenteerd. Weet jij nog hoe hoog de omzetcijfers waren op slide 15?
Hoe vertel je een goed verhaal?
Storytelling draait dan wel om het vertellen van verhalen, dit betekent niet dat je zomaar te pas en te onpas verhalen gaat vertellen. Er zijn bepaalde elementen die terugkomen in elk pakkende verhaal.
- De verhaalopbouw. Een pakkend verhaal heeft een logische opbouw naarmate je het verhaal vertelt. Aan het begin leg je de focus op het helder introduceren van het onderwerp, vervolgens breng je nieuwe informatie in en zorg je voor nieuwe wendingen. Zo neemt de spanning toe, wat zorgt voor binding. Ten slotte sluit je af met een climax, waardoor je ruimte creëert voor de lezer om tot eigen inzichten te komen. Je zet de eigen fantasie van de lezer in werking.
Aan de hand van ons Storytelling canvas kun je gestructureerd je eigen verhaal bouwen. Download het canvas hier.
- Herkenningspunten en emotie. Een goed verhaal kenmerkt zich ook door voldoende herkenningspunten toe te lichten, waaraan de luisteraar zich kan relateren. Als er een bekende setting voor hen wordt geschetst, dan vergroot dit de kans op verbeelding. Daarnaast is het goed om bepaalde emoties terug te laten komen in je verhaal. Dit zorgt ervoor dat empathie wordt gecreëerd en dus ook inleving. Het werkt positief om je verhaal op je publiek af te stemmen als je verbinding met hen wilt maken.
- Het Aha-moment. Zorg dat je een duidelijke boodschap hebt in je verhaal. Aan het einde van het verhaal wil je dat het voor de luisteraars duidelijk is wat de kern van je verhaal was. Het kwartje moet vallen, als het ware.
8 effectieve storytelling techniques
Hoe vertel je dan een goed verhaal? Het goed overbrengen van een verhaal begint met goede voorbereiding. Door vooraf na te denken over een geschikte storytellingtechniek, ben je beter voorbereid en kun je je publiek meenemen in de essentie van je verhaal.
Enkele bekende storytelling techniques zijn:
- Het vertellen van een moreel verhaal
- The hero’s journey
- Het vertellen van een persoonlijk verhaal
- In medias res
- Gebruik van metaforen
- Gebruik van een doel
- Gebruik van verwondering
- Gebruik van herhaling
Deel een levensles/moreel verhaal:
Schets een situatie waarin een held een probleem moet oplossen. Voor dit type verhaal heb je een held en een schurk nodig, zij geven tegenstellingen aan. Meestal gaat het verhaal over een ethisch vraagstuk en doet de schurk iets of iemand pijn. De held in dit verhaal is de redder in nood en lost het probleem op. Meestal bevatten dit soort verhalen een moraal of een levensles. Vaak kun je je publiek inspireren door elementen van doorzettingsvermogen en moed te laten zien.
Werkt goed om:
- Herkenbaarheid en emotionele verbinding op te roepen
- Een levensles te geven
- Transformatie te bewerkstelligen
The hero’s journey:
Een veelgebruikte verhaalstructuur, bedacht door Joseph Campbell, schetst een situatie waarbij de hoofdpersoon zijn thuisbasis verlaat en op zoek gaat naar een beter bestaan. In deze zoektocht zijn er meerdere obstakels die overwonnen moeten worden om zo tot een succesvol einde te komen. De verhaaltechniek wordt veelal gebruikt om te laten zien welke risico’s zijn genomen en hoe deze verholpen zijn.
Neem bijvoorbeeld een jongetje dat opgroeit in een klein afgelegen dorp in een arm Afrikaans land. Het jongetje kan echter heel goed voetballen en wordt gescout voor een voetbalclub in de hoofdstad van het land. Hier kan hij uitgroeien tot een nationale topspeler, alleen de reis hiernaartoe verloopt niet soepel en hij moet erg wennen aan de nieuwe levensstijl. Toch slaagt het jongetje erin en wordt hij één van de beste voetballers van het continent.
De verhaaltechniek The hero’s journey biedt de mogelijkheid om uit te leggen hoe je tot bepaalde ontdekkingen bent gekomen. Dit zal inspirerend zijn voor je publiek.
Werkt goed om:
- Het voordeel van het nemen van risico’s laten zien
- Aan te tonen wat je hebt geleerd
- Innovaties te presenteren
Begin met een persoonlijk verhaal:
Het kan ook goed werken om je verhaal te introduceren met een persoonlijke anekdote, hiermee kun je een diepe emotionele verbinding met je publiek maken. Door je eigen successen, onzekerheden en inzichten te delen creëer je een gevoel van herkenning.
Werkt goed bij:
- Het creëren van empathie en emotionele verbinding
- Herkenningspunten laten zien
- De kracht van experimenteren overbrengen
In medias res:
In medias res begin je het verhaal ‘in the heat of the moment’. Dat houdt in dat je midden in het verhaal begint, zonder vooraf het onderwerp te introduceren. Het effect dat je hiermee creëert is dat je luisteraars direct aandachtig luisteren om het verhaal te begrijpen. Ze hangen aan je lippen en willen ontdekken wat tot de spannende situatie heeft geleid. Houd het verhaal daarom vanaf het begin spannend en je luisteraars zullen verbonden zijn tot het einde. In medias res werkt het best bij kortere presentaties. De luisteraar verliest immers zijn aandacht als de presentatie te lang duurt of te langdradig is.
Werkt goed bij:
- Aandacht trekken vanaf het begin
- Het verlangen van het publiek vasthouden
- De aandacht vestigen op een cruciaal moment in je verhaal
Metaforen:
Je kunt je verhaal versterken door metaforen te gebruiken. Met het gebruik van een metafoor kun je complexe zaken versimpelen of niet direct gerelateerde zaken met elkaar verbinden. Bijvoorbeeld: “hij is een rots in de branding” zegt veel over de betrouwbaarheid van iemand en zijn steun in een moeilijke tijd.
Werkt goed bij:
- Complexe informatie verwerken
- Een humoristisch element toevoegen
- Beeldtaal voor creativiteit
Doel:
Je kunt een verhaal meer kracht meegeven door een bepaald doel te beschrijven. Bijvoorbeeld: “ik moet echt een baan vinden binnen drie maanden, anders moet ik het land verlaten. Hiervoor zal ik alles op alles zetten.” Door de urgentie en het doel te benadrukken zal de luisteraar zich afvragen “maar hoe gaat degene dat doen dan?”.
Werkt goed om:
- Moed en inspiratie te brengen
- Empathie en inlevingsgevoel te creëren
- Oplossingsgerichtheid aan te wakkeren
Verwondering:
Een andere geschikte manier om je luisteraar te activeren is door vol enthousiasme over een unieke gebeurtenis te spreken. Wanneer je iets waanzinnigs vertelt en je hen verbaast, zal dit verhaal hen bijblijven. In het beste geval vertellen ze dit zelf ook door. Deze techniek werkt het best als je een onvoorspelbaar of buitengewoon verhaal vertelt.
Werkt goed om:
- De aandacht vast te houden
- Interesse te wekken bij je publiek
- Publiek uit de comfortzone te triggeren
Herhaling:
Door bepaalde zaken regelmatig te herhalen bij het vertellen van je verhaal, zorg je ervoor dat de luisteraar hier meer aandacht aan besteedt. Wanneer je een bepaald woord drie tot vijf keer in een korte tijd benoemt, zal de luisteraar automatisch denken dat het iets belangrijks is en nuttig is om te onthouden. Als verteller kun je gebruik maken van een bepaalde intonatie en ritme om het extra te versterken.
Werkt goed om:
- Een bepaalde boodschap duidelijk te maken
- Herkenningspunten te schetsen
- Duurzame verandering teweeg te brengen
In het kort
In dit blog zijn we dieper ingegaan op verschillende storytelling techniques, zodat je beter weet wat je kunt inzetten bij je volgende gesprek of presentatie. Het gebruik van storytelling is een effectieve methode om luisteraars actief te verbinden aan je verhaal. Door te oefenen met het opbouwen van een goed verhaal word je beter in het inspireren, motiveren en activeren van je publiek. Wil jij je verhaal effectief vertellen? Gebruik dan de volgende elementen: ken je publiek en maak verbinding met ze, zorg voor een logische verhaalstructuur en heb een duidelijke boodschap en verzoek tot actie. Door deze elementen mee te nemen in het schrijven en vertellen van je eigen verhaal, kun je je boodschap krachtiger overbrengen. Zo houd je de aandacht van je publiek beter vast en maak je een blijvende indruk.